Malin Eklund

Malin Eklund, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige, håller en gemensam föreläsning med Elin Enfors-Kautsky, vd och grundare av Prosperous Planet, på konferensen Do Look Up! den 17 maj. De tar avstamp i den senaste hållbarhetsforskningen för att visa hur företag kan vända hållbarhetsrelaterade affärsrisker till nya affärsmöjligheter. Hur detta går till i praktiken illustreras med caset Reitan Convenience Sverige som står bakom varumärkena Pressbyrån och 7-Eleven.

Hur kommer det sig att du, Malin, delar scen med Elin under konferensen Do Look Up?

– Do Look Up är ett briljant namn för det handlar ju om att alla, och kanske speciellt vi företag, måste förstå att världen förändras exponentiellt. I flera dimensioner samtidigt! Vi behöver förstå hur det påverkar oss som företag och vad vi kan göra för att bidra till att vända utvecklingen. Jag och Reitan Convenience i Sverige (RCS) vill verkligen vara med och definiera framtidens convenience och hitta vägar till en lönsam affär inom planetens gränser.

Hur har ni gått tillväga för att definiera verksamhetens framtid?

– Det vi har gjort är att lyssna på vad forskningen säger för att kunna skapa en kraftfull strategi för Antropocen. Det handlar om överlevnad och att fånga möjligheterna som uppstår vid alla stora förändringar. Vårt långsiktiga samarbete med Prosperous Planet har varit oerhört värdefullt av just den anledningen. Att kombinera deras djupa kunskap och tro på omställning med vårt driv, tempo och förändringsbenägenhet har hittills varit oerhört lyckosamt.

Vad ser du fram emot den 17 maj?

– Transformationen som krävs för att lösa de hållbarhetsutmaningar vi står inför kan ingen klara själv. Förändring kan ske på många sätt, jag ser verkligen fram emot att få ta del av andra företags förändringsresor och hitta positiva exempel som kan hjälpa RCS att ta ännu ett steg på vår resa. Förhoppningsvis kan jag även dela med mig av några lärdomar vi gjort längs vägen.