JAKOB GELBERG

Jakob Gelberg är en av grundarna bakom välgörenhetsappen Bigheart. Han har utsetts till supertalang av Veckans affärer och hållbarhetstalang av Aktuell hållbarhet.

Berätta om Bigheart!
Bigheart är en app som låter användaren skänka cirka 100 kronor till valfri välgörenhet varje månad, utan att betala något själv. Detta är möjligt genom att appen visar riktade reklambudskap i telefonen, oftast från hållbarhetsfokuserade annonsörer, där 80% av annonsintäkten för varje annonsvisning samlas på användarens välgörenhetskonto i appen.

– Vi startade Bigheart med två huvudsakliga syften. Det ena var att hitta en skalbar affärsmodell som kan bidra med så mycket nytta som möjligt till världen. Det andra var att vi ville göra det möjligt för alla människor att kunna bidra till sina hjärtefrågor inom välgörenhet – oavsett privatekonomi. Faktum är att den vanligaste anledningen till att människor inte ger till välgörenhet, eller slutar att ge, är att de inte har råd eller känner att de inte har råd. För oss är det viktigt att alla ska ha möjligheten att bidra till välgörenhet eftersom det gör oss lyckligare att hjälpa andra människor. Att välgörenhetsbidrag är en framgångsfaktor för lycka bekräftas i FN:s World Happiness Report 2019. Vi tror också att detta bidrar till en mer medmänsklig och human attityd i världen, där vi tar hand om varandra och vår planet på ett bättre sätt.

Hur går det för er?
– Vi har fått mycket positiv respons hittills, från såväl användare som annonsörer och välgörenhetsorganisationer. Det finns så klart fortfarande kluriga utmaningar som vi kämpar med, framförallt eftersom det är en ganska okonventionell affärsmodell där vi skänker 80% av omsättningen till välgörenhet. Vi har lyckats förbättra många av våra viktigaste nyckeltal till en bit över vår egen målsättning och nu är det snabb uppskalning som står på agendan. Just nu håller vi på att resa kapital för andra gången, vilket ska finansiera snabbare tillväxt i Sverige med målet 10 000 användare inom ett år samt expansion till ytterligare ett eller två länder. Med så många användare kan vi tillsammans skänka runt 10 miljoner kronor om året.

Varifrån kommer ditt hållbarhetsengagemang?
– Jag vet inte ärligt talat, för mig är det en fullständig självklarhet. Det kanske är så enkelt som att jag älskar världen för mycket för att sitta passiv och låta den bli sämre än vad den är idag. Just det är en fråga som jag tycker är intressant att diskutera: Är hållbarhet att minimera de negativa effekterna vi har på värld eller att maximera de positiva effekterna? Jag personligen tycker att Corporate Social Responsibility bör handla om att maximera de positiva effekterna som hela företagets verksamhet bidrar till. Medan många företag verkar lite lata och tänker – hur kan vi minska våra negativa effekter i form av t.ex. minskad miljöförstöring? Istället bör de fundera på hur de kan förändra sin verksamhet till att förbättra miljön. Människan har ju redan förstört så mycket de senaste hundra åren så det räcker inte att vi bromsar den negativa trenden, vi borde satsa på återhämtning och att vinna tillbaka det som gått förlorat!

Du har utsetts till supertalang av Veckans affärer och hållbarhetstalang av Aktuell hållbarhet. Vad har du för tips till unga entreprenörer?
– Det första hållbarhetsarbetet alla människor borde göra är att fundera på sin egen situation. Är du nöjd med din work-life balance? Många unga ambitiösa människor jobbar mer än heltid och jag tror att det är ett stort misstag för vissa. Alla människor är olika och det finns en del som trivs bra med hög arbetsbelastning, men det finns också många som hade mått bättre och varit effektivare av att jobba mindre. Det handlar inte bara om hur många timmar man spenderar på kontoret utan även om hur engagerad man är kring jobbet på sin lediga tid, både emotionellt och praktiskt. De senaste åren har jag blivit bättre på att värdesätta livet utanför jobbet, vilket varit svårt eftersom gränsen ibland är otydlig som entreprenör. Det har gett mig ett helt annat lugn, energi och glädje i livet.